Potřebujete poradit?
607 160 372
(8:00–16:30)
  • Aktuality
  • Zakladatel Jiří Černý o vzniku, motivaci a plánech Raedy
Jiří Černý, generální ředitel Ergotepu

Zakladatel Jiří Černý o vzniku, motivaci a plánech Raedy

3 min.

Jak Raeda vůbec vznikla? A proč vůbec vznikla? Kdo za projektem stojí a jakým směrem se bude dále ubírat? Nejen na tyto otázky odpovídá v dnešním rozhovoru zakladatel a zároveň ředitel celého projektu Jiří Černý.

Raeda. Můžete nám stručně projekt představit?

Raeda je nová značka zaměřená primárně na vozíčkáře. Právě pro ně chceme vyvíjet produkty, které budou lepší než to, co trh aktuálně nabízí. Často to podle nás, bohužel, neodpovídá současným možnostem. A my nechceme, aby se z aktuálních nedostatků stala designová norma do budoucna. V Raedě je proto naší misí vyvíjet produkty, které jsou příjemné na používání, pomáhají v každodenním životě s hendikepem a navíc parádně vypadají.

Raeda je nová značka zaměřená primárně na vozíčkáře.

Jak vznikla myšlenka vývoje nových produktů a kompenzačních pomůcek?

Lidé z našeho týmu jsou s vozíčkáři v kontaktu denně. Jsou to naši kolegové, kamarádi i členové rodiny. A byli to právě oni, kteří byli prvotním impulsem k založení Raedy. Oni byli zároveň i ti, se kterými jsme od počátku pracovali na vývoji.

Nápad si pod svá křídla vzal lídr integračního sociálního podnikání v České republice. To jistě není náhoda?

Říkáte to správně, náhoda to rozhodně není, o tom nemůže být ani řeč. Na Vysočině zaměstnáváme přes 280 lidí se zdravotním postižením, kterým kromě práce pomáháme i se vzděláváním či zajištěním bydlení. Sociálnímu podnikání se věnujeme přes 17 let. Myšlenku nového projektu jsme nosili v hlavě dlouho. Chtěli jsme ale vytvořit něco, kde zúročíme naše zkušenosti z práce s hendikepovanými. A povedlo se, v Raedě se nám hodí každý den.

Spolupracovali jste v rámci vývoje s nějakými odborníky?

Ano, za zmínku jistě stojí Karel Petruška. To, že jsme se seznámili, byla výhra pro obě strany. Karel už na střední škole pro hendikepovanou kamarádku skicoval návrhy nového vozíku. Tušil však, že sám nápady těžko promění ve skutečnost, své skici tedy odložil a začal pracovat v reklamní agentuře. Dnes, o 10 let později, je Karel naším hlavním designerem. Oprášil návrhy a designuje produkty, my v Ergotepu se staráme o zázemí, finance, vývoj a vše kolem. Společně jsme Raeda.

Chceme pro vozíčkáře tvořit produkty, které pro ně budou příjemné na používání, pomohou jim v každodenním životě a zároveň budou i skvěle vypadat.
skica Raeda Carolite

Co je hlavním smyslem a cílem?

Jak již zaznělo v úvodu, chceme pro vozíčkáře tvořit produkty, které pro ně budou příjemné na používání, pomohou jim v každodenním životě a zároveň budou i skvěle vypadat.

Jak se rodí, respektive vznikají produkty Raedy?

Design je živý proces. Od návrhu k realizaci vede dlouhá cesta a je potřeba po ní jít postupně. Začínáme diskusí, analyzujeme konkurenci, sdílíme představy a kreslíme návrhy. Po odsouhlasení konceptu hledáme výrobce, který pro nás vyrobí prototypy. Ty následně testujeme. Od uživatelů sbíráme zpětnou vazbu a tím máme možnost odstranit případné nedostatky. Teprve až produkty úspěšně projdou testováním, zadáváme finální výrobu.

Spolupracovali jste nebo stále spolupracujete s nějakými vozíčkáři?

Ano, veškeré naše produkty jsme doposud konzultovali a testovali s vozíčkáři. Jinak by to ani nebylo možné. Přece jen, zdravý člověk má naprosto odlišný pohled na takovou věc, jako je brašna, kola k vozíku či snad samotný invalidní vozík. Naše vozíčkáře, jak u nás říkáme testery, jsme využívali a stále ještě využíváme opravdu hojně.

Mezi těmi známější mohu jmenovat Romanu Kolářovou, sledge hokejistu Pavla Doležala nebo také plavce Honzu Povýšila. Takových lidí však bylo mnohem více a stále přibývají další a další, se kterými máme možnost vývoj produktů konzultovat.

Raeda testeři Romana Kolářová a Jan Povýšil

Proč název Raeda? Má tento brand nějaký hlubší význam?

Chtěli jsme, aby brand byl úderný, krátký, zvučný a navíc snadno vyslovitelný v kterémkoliv jazyce. Nicméně, slovo raeda je z latiny, znamená kočár. V současnosti pracujeme na novém vozíku. Chceme, aby se v něm lidé cítili jako v kočáru.

Klademe důraz na kvalitní zpracování a vysokou funkčnost.

Na produkty kladete veliký důraz. Co je v tomto ohledu prioritou?

Hlavní prioritou je pro nás samozřejmě využití. Pro každého uživatele musí být jednoduché, ale zároveň také kvalitní. Jak jsem již zmiňoval, klademe důraz na kvalitní zpracování a vysokou funkčnost. Navíc se jedná o český produkt. Velkou výhodu pak vnímám v množství komponentů, které si například k brašnám můžete pořídit.

Raeda, o jakých produktech se v tuto chvíli můžeme bavit?

V aktuální nabídce máme dva druhy brašen, a to koženou brašnu Citybag nebo textilní brašnu Sportbag. K nim také nabízíme doplňky, jako je pás na nohu, díky němuž si můžete brašnu připevnit na nohu. Nošení brašny je tak pohodlné a věci máte vždy po ruce. Příjemné je i ovládání mobilu na noze přes dotykovou fólii brašny.

Dále připravujeme inovovaná kola k vozíku a samotný vozík. Tyto produkty jsou zatím ve fázi testovací, proto zatím nejsou zahrnuty v aktuální nabídce.

V aktuální nabídce máme koženou brašnu Citybag nebo textilní brašnu Sportbag.

Kde se o produktech zájemci dozví více informací?

V současné době můžete brašny Raeda, a to jak verzi Sportbag, tak Citybag zakoupit na našem e-shopu raeda.cz či webu ctyrlistek.eu, v jednání jsme samozřejmě s dalšími partnery, kteří by nám s distribucí našich produktů pomohli.

O jednotlivých produktech se více dozvíte v druhém rozhovoru, který pro vás již v tuto chvíli chystáme. Máte se na co těšit.

Potřebujete poradit?
Odborný poradce Raeda Karel Petruška
Karel Petruška
rád vám pomohu